Moderating JUNO & Pakhuis de Zwijger: Panel, Drinks, Networking on International Women’s Day 2019

201903_JUNO_Panel_7maartFunctie: Moderator
In opdracht van: JUNO. Network for women in music.
Evenement: Night Owls special
Locatie: Pakhuis de Zwijger, Expo
Datum: 7 maart 2019

Social post: International Women’s Day 2019 starts with JUNO 💚 Thursday 7 March, I have been moderating the Night Owls Special about how to get more women on stage and on the line-up of music festivals! There were be a bunch of amazing speakers and a room filled with an energetic crowd. 

Niet lullen, maar line-up vullen
In gesprek over meer vrouwen in de muziekindustrie.

‘Er was een tijd dat feminisme een vies woord was, Harvey Weinstein nog macht had en Ronald Molendijk in RTL Boulevard nog geen ophef zou veroorzaken met de stelling dat vrouwen ‘gewoon geen goede muziek maken’. Er was namelijk een tijd dat dit de gewone gang van zaken was. Maar we zijn inmiddels een #metoo-beweging, een herwaardering van het feminisme en heel wat relletjes verder en worden er terechte vraagtekens gesteld bij de ongelijkheid in de muziekindustrie. Wat gaan we doen om meer vrouwen achter de schermen én op de podia te krijgen? We gaan erover in gesprek met een aantal markante persoonlijkheden die ieder op eigen wijze bijdragen aan een gelijkere verdeling van kansen voor mannen en vrouwen in de muziek.’

In gesprek met:

  • Marije van Veen is boekingsagent en eigenaar van Hot Topic Agency. De focus ligt op artiesten die buiten de gebaande paden treden, denk bijvoorbeeld aan acts als Afterpartees, Priests, Cocaine Piss, Eerie Wanda en Emma Ruth Rundle. Marije is een van de eersten die de ongelijkheid in de muziek aankaartte, onder meer door de line ups van festivals onder de loep te nemen.
  • Lisa Gritter werkte als perspromoter en marketeer voor o.a Melkweg, Effenaar, De Grote Prijs van Nederland en bands als Lonely The Brave, Sofie Letitre en Orgel Vreten. Als schrijver leverde ze rake bijdragen voor onder meer Noisey, The Daily Indie en NMTH. Als een van de ‘stemmen’ in het debat over de ongelijkheid in de muziek heeft ze het onderwerp op de kaart gezet.
  • Geert van Itallie is algemeen en artistiek directeur van de Melkweg, icoon van de Amsterdamse popcultuur met concerten, clubnachten, exposities, theatervoorstellingen en diverse evenementen. Diversiteit zit in het DNA van de Melkweg en dat zie je terug in de programmering, het publiek en het personeel.
  • Lisa de Jongh is Manager Programma & Marketing bij Patronaat in Haarlem. Eerst werkte ze als muziekjournalist- en redacteur, later leerde ze bij Paradiso en Sugarfactory de kneepjes van het programmeursvak. Inmiddels is Patronaat haar vaste basis, maar programmeert ze ook voor Woodstock ’69 en Caprera.
  • Moderator Amber Roner is communicatiespecialist en een vrouw met een groot muzikaal hart. Zo werkte ze jarenlang met haar eigen shows voor Amsterdam FM, maakte ze festival reportages voor KX Radio en zette eigenhandig talkshows op en hun registratie op North Sea Jazzfestival.